O Integračních službách Střediska pomoci
25. července 2024 Z Charity Písek

O Integračních službách Střediska pomoci

Integrační služby Střediska pomoci v Písku a Milevsku působí již druhým rokem a za tu dobu pomohly více jak třem stovkám klientů, kterými jsou osoby přicházející do České republiky z území Ukrajiny v důsledku války s Ruskou federací. Na otázky ohledně Integračních služeb nám odpovídala Jana Hronková, která v píseckých Integračních službách pracuje po celou dobu realizace projektu jako pracovnice v sociálních službách a s integrací klientů má bohaté zkušenosti.

Projekt
Charita Písek pomáhá lidem z Ukrajiny prostřednictvím Integračních služeb Střediska pomoci už druhým rokem. Máme pobočku v Písku i Milevsku. Tento projekt může být realizován díky dotacím Evropské unie.
 
Харіта в місті Пісек уже другий рік допомагає людям з України через Інтеграційні послуги Центру допомоги. У нас є філії в Пісеку та Мілевську. Реалізувати цей проект можливо завдяки дотаціям Європейського Союзу.

Jak vnímáte vaši pozici ve Středisku, jak projekt Integrační služby funguje?

Jsme pro naše klienty takovým rozcestníkem, navádíme je kudy kam. Naše práce je hlavně zjistit, v jaké situaci se daný klient nachází a poté ho nasměrovat tak, aby řešil své problémy správně, aby se mohl v co nejkratším možném čase zařadit do běžného života. S jednotlivými klienty řešíme jejich situaci individuálně. Také jde o jejich schopnosti adaptace, u každého je to jiné s ohledem na věk a zdravotní stav.

Tito lidé po příjezdu do Česka nevědí, na koho se obrátit, jak se přihlásit na úřady, kde vyřídit patřičné doklady, kam přihlásit děti do školy. Mnohdy nemají téměř nic, a tak se dostávají k nám.

Kdo je typickým klientem Střediska pomoci, resp. Integračních služeb?

Může se jím stát prakticky kdokoliv, kdo se ocitne v tíživé situaci. Setkáváme se především s cizinci, kteří se nedomluví a jsou zde sami. Každý případ je jiný. Například seniorka, která je zde sama, několik let pracovala a nyní je velmi těžce nemocná. My jí pomáháme dostat se k lékaři, vozíme jí jídlo a oblečení, pomáháme také s nákupy. Také se nám ozvala maminka dvou dětí, která s nimi momentálně bydlí ve sklepním bytě v naprosto nevyhovujících podmínkách a šetří na kauci na byt v Písku. Pracuje a děti každý den jezdí do školy v Písku. My jí dopomáháme potravinami přes potravinovou banku, aby mohla dětem zajistit, co potřebují. Tato rodina pochází z Doněcké oblasti a nemá se kam vrátit. Obě tyto klientky mají vízum dočasné ochrany.

Naše Středisko je zde i pro ty, kteří již integrací prošli, ale stane se jim něco nečekaného, nemají se na koho obrátit, protože jsou zde sami, a potřebují poradenství nebo materiální pomoc.

V čem spočívá integrace?

Pro klienty s jazykovou bariérou je orientace v novém prostředí složitá. Pomáháme jim např. registrovat děti do škol, na obědy a vyplnit všechny formuláře s tím spojené. Půjčujeme jim také zdravotnické pomůcky. Zajišťujeme doprovody k lékařům a do nemocnice.

Dále jim pomáháme vyplnit žádosti na Úřadu práce, kontrolujeme pracovní smlouvy, zda za ně zaměstnavatel odvádí zdravotní pojištění a jestli mají v pořádku víza.

Máme také velmi dobře navázanou spolupráci s pojišťovnou VZP, když zjistíme nesrovnalosti, posíláme klienty na pobočku, kde je velmi důležitá také spolupráce s tlumočnicí (pozn.: tou je Lidija Štetinová, se kterou jsme vám nabídli rozhovor v čísle 3/2024) a ohledně víz spolupracujeme s Centrem na podporu integrace cizinců v Písku, kde mají zdarma právní služby a kde jim také pomáhají s nostrifikací diplomů, což je uznání zahraničního vzdělání a kvalifikace v ČR.

 Váš záběr pomoci je tedy opravdu široký…

Ano, záběr pomoci je opravdu široký. Kromě již zmiňované podpory, poradenství, asistence a doprovodu pomáháme i materiálně: s vybavením pro malé děti, školáky, ošacením a další pomocí, mnohdy se jedná o věci z druhé ruky, hlavně u základních spotřebičů, jako je pračka a lednice. Materiál, který slouží k pomoci potřebným, získáváme díky různým sbírkám, a hlavně díky dobrým lidem, kteří reagují na naše výzvy pomoci.

Nově příchozím jsme také pomáhali se stěhováním do přidělených bytů od obcí, které byly většinou prázdné. Tuto pomoc jsme zajistili díky dobrovolníkům z Probačního domu v Písku, se kterými dlouhodobě spolupracujeme, a jejich pomoci si vážíme.

Doplňkovou činností je výdej čerstvých i trvanlivých potravin. Je to skvělý komunikační nástroj, jak s novými klienty navázat spolupráci a zmapovat jejich reálnou situaci. Díky tomu jim pak můžeme individuálně nastavit potřebnou míru podpory a spolupráce.

Také zjišťujeme, jak jsou na tom s češtinou, zda jsou úplní začátečníci, nebo se již dokáží domluvit, a podle toho jim doporučujeme kurzy českého jazyka pro cizince.

Kdy spolupráce s vámi končí?

Díky pravidelnému setkávání s našimi klienty vidíme, jak postupují, a podle toho volíme další způsob podpory. Pokud vidíme, že se situace klienta stabilizovala, má práci, děti chodí do školy a mají zajištěny všechny základní potřeby, pak naše spolupráce končí. Vyvstanou-li v jeho životě nové skutečnosti, se kterými si neví rady a potřebuje podporu, může se na nás znovu obrátit.

Projekt Integrační služby Střediska pomoci může být realizován díky dotacím Evropské unie a bude končit v prosinci 2024.

Michaela Zohnová

PR pracovnice, fundraiserka, koordinárka spolupráce s farnostmi
Tel.: 731 151 037 E-mail: 8bprR3b7TsBr4~l7VX~zZc9cT-uk87j7T-M